SS7750-1 for gang- og sykkeltrafikk
I 2022 ble en ny Svensk standard, SS7750-1, introdusert med mål for å øke sikkerheten til fotgjengere, syklister og for dem som har veien som arbeidsplass. Standarden ar tydelige krav og anbefalinger for ansvarlige veiholdere om å skape gode forutsetninger for fremkommelighet, samt å bruke midlertidige trafikkanordninger av typen rekkverk og gjerder som er tilpasset nettopp gang- og sykkeltrafikk.
I de nye standardene finnes det 3 ulike beskyttelsesklasser. Hvilken beskyttelsesklasse som bør benyttes, avhenger av forholdene på det aktuelle stedet.

Beskyttelsesklasser:
Beskyttelsesklass 1 - for fortau og steder der kun gående ferdes
Tilpasset for å motstå vindlaster og høye dynamiske laster og er konstruert:
- For å hindre en fotgjenger i å gå eller snuble inn på arbeidsområdet.
- For å visuelt og fysisk skille fotgjenger fra arbeidsområdet.
- Øvre rekkverksleders minste høyde skal være 1,1 m.
Beskyttelsesklass 2 - for steder der både gående og syklister ferdes
Tilpasset for å motstå vindlaster og høye dynamiske laster og er konstruert:
- For å hindre hindre en ubeskyttet trafikant som treffer sikringsanordningen i opptil 45° retning fra å falle over eller gjennom den.
- For å visuelt og fysisk skille fotgjenger fra arbeidsområdet.
- Øvre rekkverksleders minste høyde skal være 1,4 m.
Beskyttelsesklass 3 - for steder der både gående og syklister er i bevegelse, og hvor kryssende sykkeltrafikk kan forekomme
Tilpasset for å motstå vindlaster og mye høye dynamiske laster og er konstruert:
- For å hindre hindre en ubeskyttet trafikant som treffer sikringsanordningen i opptil 90° retning fra å falle over eller gjennom den.
- For å visuelt og fysisk skille fotgjenger fra arbeidsområdet.
- Øvre rekkverksleders minste høyde skal være 1,4 m.
Hva betyr det for oss at materialet er tilpasset gang- og sykkelmiljø?
- Fysiske tester utført på materialet for å evaluere kravoppfyllelse og fastsette kapasitet i henhold til SS7750-1
- Tiltak på materialets underlag for å redusere risikoen for skliulykker.
- Rekker og nett med en høyde på minst 1,4 m der sykkeltrafikk forekommerI utviklingen av produktene har vi jobbet for å redusere risikoer, for eksempel: mulighet til å klatre på, falle over, falle gjennom, skarpe hjørner, snuble, hekte seg fast, skli.
- God gjennomsikt i materialet for å redusere risikoen for ulykker.
- Fleksibelt materiale for å eliminere skarpe hjørner og kunne lage tydelige soner for gang- og sykkeltrafikanter
- Materialet er utformet med hensyn til personer med syns- og bevegelseshemninger.
